De Kleine Kapitein | |
Juf Sabinemaandag, woensdag, donderdag en vrijdag | Juf Melissamaandag, woensdag, donderdag en vrijdag |
Wij stellen ons graag aan u voor: Wij zijn Sabine Smit en Melissa den Braanker en werken met veel passie en plezier vier ochtenden op PSG de kleine Kapitein. We werken nu een jaar samen en het voelt echt als thuiskomen. De begrippen geduld, doorzettingsvermogen, enthousiast, verrijken en uitdagen passen goed bij ons. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich zo goed mogelijk kunnen, mogen en durven ontwikkelen. We nemen u graag mee in onze werkwijze en dagritme. Deze informatie kunt u hieronder vinden. Veel leesplezier!
Structuur: Bij de peuters werken we per dagdeel met een vaste groep kinderen en vaste pedagogisch medewerkers. Per dag brengen we ook structuur door de herhaling van activiteiten. Door het ritueel van herhalen geeft de herkenning en voorspelbaarheid, vertrouwen en veiligheid bij de kinderen. Een ochtend op de peuterspeelzaal verloopt dan volgens een vast ritme. Onze dagritme kunt hieronder vinden. Thema’s: Op de peutergroep bieden wij groeps- en individuele activiteiten aan welke aansluiten vanuit het ontwikkelingsniveau van het individuele kind. Deze activiteiten zijn themagericht. En zullen we voor een duur van ongeveer 6 tot 8 weken doorlopen. In deze periode richten we ons door middel van een activiteitenaanbod op verschillende ontwikkelingsgebieden van de kinderen. Denk hierbij aan de taalontwikkeling, de rekenontwikkeling, de sociale- en emotionele ontwikkeling, maar ook richten wij ons op de grove en de fijne motoriek. De thema’s die we aanbieden sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen. Tijdens het vrijspelen en de aangeboden activiteiten observeren wij de kinderen en spelen wij met hun mee. Godsdienstige vorming: Iedere week vertellen wij een nieuw verhaal uit de ijbel. Wij openen de dag met een lied en zingen iedere dag christelijke liedjes. Voor het eten bidden wij en wanneer wij weer naar huis gaan, zingen wij een danklied. Interactief voorlezen Aan de hand van een themaboek gaan we met de kinderen in gesprek. Tijdens interactief voorlezen, mogen de kinderen vertellen wat zij zien en wordt er gebruik gemaakt van materialen die voorkomen in het boek. Dit zorgt ervoor dat het boek levendig is en dat de kinderen uitgedaagd worden om na te denken en zelf te gaan vertellen. Door middel van de verteltafel wordt het verhaal versterkt. Liedjes zingen: Door de rijm, melodie en herhaling helpen liedjes de kinderen om zich de woorden, begrippen en handelingen eigen te maken. Dagindeling: Op de peutergroep wordt een activiteitenprogramma gedraaid. We werken op de peutergroep volgens het VVE-programma waarbij elke zes weken een nieuw thema aan bod komt. In het ochtendprogramma is er voldoende tijd voor het werken in kleine groepjes, een grote groepsactiviteit en individuele begeleiding. Tijdens het ochtendprogramma worden de volgende vier ontwikkelingsgebieden gestimuleerd: Sociaal-emotionele ontwikkeling: We werken volgens de Kanjer-aanpak uit de Kanjertraining. De afspraken die aan bod komen zijn: We vertrouwen elkaar We helpen elkaar We werken samen We hebben plezier We doen mee
Taalontwikkeling: Wij stimuleren dit door gebruik te maken van verschillende activiteiten: voorlezen, liedjes zingen, meespelen, liedjes met daarin tellen, bekers/ kinderen tellen. ook (voor)lezen stimuleren wij, daarom hebben we ook een boekenkast met boekjes die de kinderen zelf kunnen “lezen”. Door hier van jongs af aan mee te beginnen, wordt de taalontwikkeling al op vroege leeftijd gestimuleerd. Op deze manier wordt de woordenschat van de kinderen vergroot. In de themabrief staan ook boekentips genoemd. Deze boeken lezen wij op de groep en kunt u lenen bij de bibliotheek.
Beginnende rekenontwikkeling: In de kring tellen we de bekers, vergelijken we de bekers en ook tijdens het spelen zijn we bezig op het gebied van rekenontwikkeling zoals wat is zwaarder, welke toren is hoger etc.
Motorische ontwikkeling: Buitenspelen vinden wij heel belangrijk voor de peuters. Zodra dit niet kan door het weer, zijn we in de gymzaal te vinden. Op deze manier zijn we bezig met de grove motoriek. Denk daarbij aan klimmen, klauteren, balanceren en hinkelen. Elementen als dans, muziek komen dagelijks terug en krijgen een plaats in het weekprogramma. Onder andere tijdens deze activiteiten worden de kinderen geobserveerd op bovenstaande ontwikkelgebieden. Voor de kinderen vindt dit alles uiteraard spelenderwijs plaats. Bij deze ontwikkeling kunnen peuters af en toe vies worden, door het verven, kleien of bij het buitenspelen, het stampen in de plassen en spelen in het zand. Houdt u daarom rekening met de kledingkeuze.
Volgen van de ontwikkeling: Wij maken gebruik van Edumaps (Voorheen was dit OVM). Hierin komen de verschillende leerlijnen aan bod, van sociale ontwikkeling tot motoriek en van zelfredzaamheid tot aan de tel- en taalontwikkeling. Twee keer per jaar vullen wij Edumaps in. U als ouder(s) wordt uitgenodigd voor een gesprek in november en april waarin we dan aan de hand van dit volgmodel de ontwikkeling van uw kind met u zullen bespreken.
Intern begeleider: Doordat wij een kind centrum zijn, zijn we bevoorrecht om te mogen werken met een intern begeleider. Wij kunnen als pedagogisch medewerker met al onze vragen bij haar terecht. Zeker als het gaat om de ontwikkeling van een kind uit de groep. Zij weet ook de weg naar andere instanties wanneer dit nodig is.
Dagritme: We werken met dagritmekaarten om de kinderen te betrekken bij de dagindeling en voor te bereiden voor wat komen gaat.
8:40 uur Ophalen van de kinderen bij het hek. We gaan naar binnen en ontsmetten onze handen d.m.v. een schuimpompje. Daarna lopen door de gang twee aan twee naar de kapstok, daar trekken de peuters zelf hun jas uit en halen hun broodtrommel, beker en fruit uit hun tas. De broodtrommel en het drinken wordt vervolgens door het kind in de koelkast gezet en het fruit gaat in een aparte fruitbak. De kinderen verkennen daarna het lokaal. Vaak zijn er al materialen klaargezet en kunnen de kinderen hiermee aan de gang of mogen zelf tot spel komen. 9:00 uur -Kring (dagritme / wie zijn er / welke dag is het / wat voor weer is het / aandacht voor taalontwikkeling). Ook brengen we aandacht aan het Godsdienstonderwijs en vertellen we een Bijbelverhaal of zingen wij liedjes. 9:15 uur: Tijd voor het vrijspelen. In de huishoek, puzzelen, bouwen of verkleden – net waar ze zin in hebben. Er wordt ook aandacht gegeven aan een activiteit die we aan de hand van onze doelen hebben bedacht. De pedagogisch medewerker zet zich ook in om in kleine groepjes interactief voor te lezen of speelt mee met een groepje kinderen. 10:00 uur: We gaan met elkaar opruimen- Kleine kring activiteit (activiteit in kleine groepjes of individueel o.b.v. thema) Uitkiezen van het hulpje van de dag, dit hulpje deelt het fruit uit. Bekers worden geteld en kleuren van de bekers worden benoemd. Peuters vullen hun beker onder kraan en lopen zelf weer naar hun stoel. Eten van fruit/drinken. - Plassen (bevordering van de zindelijkheid / plassen en verschonen doen we ook door de dag heen) Vergeet u niet om een luier in de rugzak te doen indien van toepassing. 10:30 uur: We gaan buiten spelen (de sociaal emotionele en motorische vaardigheden krijgen aandacht/ leidster begeleidt de kinderen in hun spel en observeren de spelontwikkeling) Bij echt slecht weer wordt gebruik gemaakt van binnen-buitenruimte en/of beweegruimte. 11:15 uur: We gaan naar binnen en hangen onze jas op. We bieden een kleine activiteit aan met kleine groepjes of met de grote groep een activiteit met muziek en dans. 11:30 uur: Klaarmaken voor de lunch. We wassen eerst onze handen bij de kraan. Daarna worden de broodtrommels en het drinken uit de koelkast gepakt en vervolgens gaan we aan tafel zitten, beginnen met een gebed en gaan daarna lekker eten. 12:00 uur: Tijd voor zandkasteel, kinderen die eerder klaar zijn met eten lezen een boek. De peuter pakt na het eten zelf zijn tas om hier zijn broodtrommel en drinkbeker in te doen. 12:15 uur: Afsluiting van de dag; terugkijken op de ochtend, het spelen van een klein spelletje. Vervolgens zingen we het afsluitliedje en het gebed. De kinderen pakken zelf hun jas en doen deze aan. Vervolgens gaat de tas op de rug. 12:30 uur: We lopen twee aan twee naar buiten.
Zindelijkheid/Zelfstandigheid: Als de kinderen naar de basisschool gaan, wordt er verwacht dat de kinderen zindelijk en al wat zelfstandig zijn. Daarom oefenen wij met de kinderen om hun jas aan en uit te doen, hun tas uit te pakken, op te hangen en hun spulletjes in de koelkast te zetten. Ook doen ze zelfstandig het fruit in de fruitbak. Mocht uw kind nog niet zindelijk zijn op 3 jarige leeftijd, adviseren wij om uw kind eens mee te nemen naar het toilet; laat uw kind op de wc (of potje) zitten, lees boekjes over zindelijkheid en praat erover met uw kind. Als u thuis consequent aan het oefenen bent, stel ons dan ook op de hoogte, zodat wij hier ook verder mee aan de slag kunnen. Wij zullen uw kind dan meenemen tijdens de plasrondes. Ook is het dan goed om een luierbroekje aan te doen i.p.v. een luier. Wilt u toch voor de zekerheid een extra setje schone kleren in de tas doen, een ongelukje zit een klein hoekje.
Ouderbetrokkenheid: Vanwege de Coronamaatregelen kan het soms zijn/ voelen dat u zichzelf minder betrokken voelt. We proberen met enige regelmaat foto’s te sturen, zodat u toch nog een beetje zicht op de dag hebt. Indien u iets wil doorgeven of een gesprek wenst kan dit uiteraard altijd via de haal-/ brengmomenten of via Konnect, dan word er, samen met u, gekeken wat handig/ wenselijk is. Een gesprek over de ontwikkeling van uw kind zal in November en April plaatsvinden, dan spreken wij alle ouders. Hoe dat georganiseerd gaat worden, zult u t.z.t. horen.
Teams: Vanwege de Corona is dit een (tijdelijk) communicatiemiddel geworden voor 10 minuten gesprekken.
Ziekmeldingen: Graag vóór schooltijd contact opnemen met het telefoonnummer 078-3030150 of afwezig melden in Konnect.
Website en Kalender: Op de website is de kalender voor het hele schooljaar te zien, bijvoorbeeld wanneer er bijzonderheden en vakanties gepland zijn. Hier kunt u ook de nieuwbouw volgen en delen we – net als op Facebook- nieuwtjes en foto’s. Kijk op PSG de kleine Kapitein voor meer informatie.
Kleding buitenspelen: Iedere dag spelen we buiten met de peuters. Wilt u rekening houden met de kleding van uw kind, bij koud weer handschoenen en een muts meegeven en bij regenachtig weer bijvoorbeeld kaplaarzen. Wanneer het zonnig is, wilt u uw kind dan thuis insmeren. Let op: het kan zijn dat uw kind vies wordt met het buitenspelen. Lekker in de plassen spelen of met modder is goed voor hun ontwikkeling.
We hopen u voldoende geïnformeerd te hebben. Hopelijk tot snel!
Groetjes,
Sabine en Melissa
|
Agenda |
Onze Facebook pagina |
Deel deze pagina |
ContactChristelijk integraal kindcentrum De TwijnParallelweg 22951 BS Alblasserdam078 – 820 00 32info@twijn-alblasserdam.nl
| Zoeken
| KinderopvangInschrijvenBSOPeutersBaby’sKinderopvang
OnderwijsInschrijvenOnderwijsvakantiesOpeningstijdenMissieBeoordeling kindcentraMeergetalenteerden | AlgemeenOudersAgendaNieuwsKwaliteitDisclaimer
Bekijk hier de Informatiegids >
|
Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht |